HUN

ENG

Nagy Webáruház Felmérés 2021

  • 2022-01-20 10:00:00
  • Kutatás

A Shoprenter megbízásából az idei évben is elkészítettük a Nagy Webáruház felmérést, hogy pontos képet kapjunk a hazai e-kereskedelem működéséről. A nem reprezentatív kutatást 707 webáruház tulajdonos megkérdezésével, egy online kérdőív segítségével, 2021 szeptember 14. és szeptember 24. között végeztük.

 

A Shoprenter nyomán az alábbiakban közöljük a kutatás részleteit, eredményeit és a levonható következtetéseket.

A kutatásban többek között olyan kérdésekre kerestük a választ, mint:

  • Mely szektorok voltak a COVID nyertesei és vesztesei?

  • Milyen szállítási módokat preferálnak a webáruház tulajdonosok?

  • Mely marketingeszközök a leghatékonyabbak?

  • Mennyit költenek a webáruház marketingjére az e-kereskedők?

  • Mennyien rendelkeznek (offline) üzlethelyiséggel a webáruház mellett?

  • Mennyire jellemző a hazai webshopoknál a külföldre történő értékesítés?

A felmérés kiemelt eredményeit az alábbi infografika szemlélteti:

Nagy Webáruház Felmérés Infógrafika 2021

Nézzük meg, milyen konklúziót vonhatunk le ezen eredményekből:

Webáruházak forgalmának változása

A koronavírus hatását valószínűleg minden e-kereskedő megtapasztalta, de vannak olyan területek, amelyek jelentősebb változást érzékeltek.

A Top 3 tevékenységi terület, amelyre pozitívan hatott a koronavírussal járó veszélyhelyzet:

  1. Élelmiszer

  2. Ital

  3. Sport és szabadidő

A Top 3 tevékenységi terület, amelyekre viszont negatívan hatott:

  1. OTC gyógyszerek (Webpatika)

  2. Webpláza

  3. Mobiltelefon és tartozékai

Szállítási módok

Az elérhető szállítási módok listáját továbbra is a házhozszállítás vezeti. A webáruházak 83%-a biztosítja ezt a szállítási módot felmérésünk szerint.

Emellet a csomagpontok és automaták is nagyon népszerűek, amelyek közül a Top 3 legnépszerűbb a GLS csomagpont, MPL PostaPont és Foxpost csomagautomata.

A saját üzletben történő személyes átvételi lehetőség aránya 2020-hoz képest 25%-kal csökkent, de még így is a második leggyakoribb szállítási mód. Ez vélhetően annak tudható be, hogy a COVID miatt sok offline üzlet bezárni kényszerült.

Marketing

A közösségi oldalakon való jelenlét továbbra is a legnépszerűbb marketing eszköz a webáruházak körében. A megkérdezettek 89%-a használja ezt a marketing csatornát, azon belül is elsősorban a Facebook-ot, az Instagram-ot és a YouTube-ot.

Az előző évekhez hasonlóan a Top 3 marketing eszközök között most is a Facebook hirdetések (72%) és a keresőoptimalizálás(66%) kaptak helyet.

A Google Ads (54%) és a piacterek (21%) marketing szerepe erős növekedést mutat az előző évhez képest.

Mindez jól alátámasztja azt, hogy akkor lehet igazán sikeres egy webáruház, ha minél több marketing csatornán jelenik meg.

A különféle értékesítési csatornák mellett, a webáruházon belül alkalmazott marketing eszközök listáját a kuponok vezetik.

A Top 5 webáruházon belüli marketing eszköz:

  1. Kupon (46%)

  2. Elhagyott kosár értesítő (39%)

  3. Intelligens termékajánló (36%)

  4. Csomagajánlatok (35%)

  5. Közösségi megosztás lehetősége (32%)

A felmérés szerint egy webáruház éves marketing költsége átlagosan közel 5.400.000 Ft.

Offline értékesítés

A webáruházaknak csupán 43%-a rendelkezik hagyományos, offline üzlethelyiséggel is. Ez az arány tavalyi évhez képest 12%-kal kevesebb, amelynek oka lehet a koronavírus következtében bezárni kényszerülő üzletek vagy az új munkalehetőség iránt érdeklődő vállalkozók, akik most indították el webáruházukat. Ugyanis a felmérést kitöltő webáruházak közel fele 2020-ban, vagy az után indult el.

A tény, hogy a webáruházak 57%-a nem rendelkezik offline üzlettel, jól bizonyítja azt, hogy az e-kereskedelem olyan dinamikusan fejlődik, hogy már hagyományos üzlet hiányában is képes helyt állni.

 

A felmérés további részletes eredményeiről az alábbi linken tájékozódhatnak, illetve a korábbi évek kutatási anyagit az ekertstat.hu e-kereskedelmi adatportálon tekinthetik meg. 

https://ekerstat.hu/nagy-webaruhaz-felmeres/