HUN

ENG

Nagy Webáruház Felmérés 2020

  • 2020-08-03 14:10:00
  • Kutatás

A ShopRenter megbízásából az idei évben is elkészítettük a Nagy Webáruház felmérést, hogy pontos képet kapjunk a hazai e-kereskedelem működéséről. A kutatást 644 webáruház tulajdonos megkérdezésével, online kérdőívezéssel, 2020. június 18. és június 30. között végeztük.

Az ShopRenter nyomán az alábbiakban közöljük a kutatás részleteit, eredményeit és a levonható következtetéseket.

A kutatás nem csupán átfogó képet ad a hazai e-kereskedelem fejlődéséről és változásairól a korábbi évekhez mérten, hanem hiteles információt nyújt a koronavírus e-kereskedelemre gyakorolt hatásáról is.

A felmérés keretein belül 644 webáruház tulajdonos válaszolt, így az eredmények hasznos információkat szolgáltatnak az iparág alakulásáról. 

 

A kutatásban többek között olyan kérdésekre kerestük a választ, mint:

 

  • Hogyan változott a webáruházak forgalma az előző évhez képest?

 

  • Mekkora a webáruházak átlagos napi látogatottsága?

 

  • Mekkora az átlagos konverziós ráta?

 

  • Milyen szállítási és fizetési módokat részesítenek előnyben a webáruház tulajdonosok?

 

  • Milyen marketing eszközöket preferálnak és melyeket tartják a leghatékonyabbnak?

 

  • Hogyan érintette a webáruházak forgalmát a koronavírus okozta veszélyhelyzet?

A felmérés kiemelt eredményeit az alábbi infografika szemlélteti:

 

Nagy Webáruház Felmérés 2020

 

Nézzük meg, milyen konklúziót vonhatunk le ezen eredményekből:

Melyek voltak a legnépszerűbb iparágak?

A webáruházak tevékenységi területét illetően a sorrend a tavalyi eredményhez hasonlóan alakult: az Ajándék, a Divat és ruházat, valamint a Hobbi és kellék kategóriák kerültek a top 3 iparágak közé.

Hogyan változott a webáruházak forgalma az előző évhez képest?

A megkérdezett webáruházak 73%-a könyvelhetett el forgalomnövekedést az elmúlt évben, 6%-uknál pedig forgalomcsökkenés következett be. Ez az adat igazán jól szemlélteti, hogy ma már a kereskedők számára elengedhetetlen az online térben való jelenlét. 

A kutatásban résztvevő webshopok 49%-a rendelkezik fizikai üzlethelyiséggel a webáruháza mellett. 

A könnyű kezelhetőségnek,  a magas szintű funkcionalitásnak és a folyamatos fejlődésnek köszönhetően a bérelhető webáruház rendszerek népszerűsége továbbra is töretlen. A kereskedők 71%-a használ felhő alapú rendszeren működő webáruházat.

A megkérdezett webáruházak 85%-a kizárólag hazai piacon értékesít, míg 15%-uk nemzetközi vizekre is evezett az értékesítésben. Továbbra is megállapítható, hogy a hazai e-kereskedelmet illetően a külföldi online értékesítés még egy kiaknázatlan terület.

Az online kereskedelem kiemelt célja a vásárlói élmény növelése, amelyet a különböző árösszehasonlító oldalak is támogatnak. Ezen a piacon az Árukereső.hu szinte megkerülhetetlen szereplő a webáruházak körében, a válaszadók 90%-a használja. 

Ami az online piactereket illeti, a webáruház tulajdonosok 69%-a az eMag Marketplace-t részesíti előnyben, a második helyet a Facebook Marketplace vette át 35%-kal, míg a Vatera a harmadik helyre csúszott 27%-kal.

Mekkora az átlagos napi látogatottság és az átlagos kosárérték?

Az átlagos napi látogatottság 721 fő.

Az egy vásárlásra jutó költés (kosárérték) azt mutatja meg, hogy átlagosan egy vásárlás alkalmával mekkora összegben vásárolnak a vevők.

Ennek összege 23.712 Ft, amely 2.439 Ft-tal lett magasabb, mint az előző évben. 

Az első 5 tevékenységi terület és a hozzájuk tartozó kosárérték az alábbiak szerint alakult:

  1. OTC gyógyszer (webpatika) – 70.000 Ft
  2. Webpláza – 60.075 Ft
  3. Épületgépészet – 56.975 Ft
  4. Építkezés, kert, barkács – 47.525 Ft
  5. Szolgáltatás – 47.342 Ft

Mekkora a webáruházak átlagos konverziós rátája?

A vásárlók számának és látogatók számának százalékos arányát nevezzük konverziós rátának.

Az átlagos konverziós ráta 1,87% lett. A legjobban teljesítő termékkategóriák a következők lettek:

  1. OTC gyógyszer (webpatika) – 3,2%
  2. Gyógyászati segédeszköz, orvostechnikai eszköz – 2,8%
  3. Erotika – 2,5%
  4. Holtversenyben az Autó, motor és háztartási eszköz – 2,3%
  5. Étrendkiegészítő – 2,2%

A területenkénti átlagos konverziós rátát és átlagos kosárértéket összeszorozva megkaphatjuk, hogy 100 látogató összesen mennyit költ az egyes területeken. Ez alapján a top 3 tevékenységi terület: OTC gyógyszer (webpatika), webpláza, és épületgépészet.

Milyen szállítási és fizetési módokat részesítenek előnyben a webáruház tulajdonosok?

A fizetési és szállítási módok hangsúlyos szerepet kapnak egy webáruház szolgáltatásának mérlegelésekor, hiszen a vásárlók számára kulcsfontosságú tényező, hogy milyen módon és milyen hamar jutnak hozzá a megrendelt termékekhez.

A webáruházakban elérhető három leggyakoribb fizetési mód: az utánvétes fizetés (82%),  a banki átutalás (78%) és az online bankkártyás fizetés (60%).

Ami a szállítási módokat illeti, a házhoz szállítás lehetősége áll a dobogó tetején (87%), ezt követi a személyes átvétel saját üzletben (59%), de egyre népszerűbbé válik a különböző csomagpontokra és automatákba történő szállítás is.

A logisztikai szolgáltatók közül a legtöbben a GLS, az MPL és a Foxpost szolgáltatásait veszik igénybe.

Milyen marketing eszközöket preferálnak és melyeket használják leginkább?

A három legnépszerűbb marketing eszköz a social media, a Facebook hirdetés és a SEO (keresőoptimalizálás). 

A leghatékonyabb marketing eszköz címmel továbbra is a SEO büszkélkedhet, emellett pedig a Google Ads hirdetések és a remarketing eszközök szintén a top 3 közé sorolhatók.

A közösségi médiumokat illetően a Facebook vezető szerepe továbbra is egyértelmű, majdnem minden megkérdezett webáruház jelen van ezen a felületen. Az Instagram szerepe nem növekedett tovább, azonban tartja a második pozícióját, míg a harmadik helyet a YouTube foglalja el.

A marketing tevékenységet támogató funkciók között a kupon győzött, a megkérdezett webáruházak közel fele (47%) használja.

A felmérésben résztvevő webshop tulajdonosok felének a marketing tevékenységek menedzselése okozza a legnagyobb problémát a napi szintű működés során, így mindenképpen érdemes kiemelt figyelmet fordítani az online marketing stratégia felépítésére.

Hogyan érintette a webáruház forgalmát a koronavírus okozta veszélyhelyzet?

A koronavírus okozta veszélyhelyzet minden webáruház tulajdonos számára igazi kihívást jelentett, ennek ellenére a webáruházak 42%-a könyvelhetett el forgalomnövekedést ebben az időszakban, míg 27%-uknak csökkent a forgalma.

A pozitív hatás az alábbi tevékenységi területeken volt a leginkább érzékelhető (zárójelben a növekedést elkönyvelő webáruházak százalékos aránya):

  • Építkezés, kert, barkács (58%)
  • Gyógyászati segédeszközök, orvostechnikai eszközök (58 %)
  • Sport – és szabadidő (57%)

Ezzel szemben az alábbi kategóriájú webáruházakat inkább negatívan érintette a koronavírus (zárójelben a csökkenést elkönyvelő webáruházak százalékos aránya):

  • Erotika (100%)
  • Bútor, lakberendezés (38%)
  • Autó, motor (38%)
  • Baba-mama (36%)
  • Könyv (36%)
  • Divat és ruházat (35%)

A felmérésben résztvevő webáruházak kétharmada vezetett be különböző intézkedéseket a webáruház működését tekintve, ilyen volt például az üzletben történő személyes csomagátvétel lehetőségének szüneteltetése.

A jövőt illetően a megkérdezett webáruházak közel kétharmada számít egy újabb koronavírus okozta veszélyhelyzetre, azonban csak minden harmadik webáruház készül erre tudatosan. 

Az eredmények alapján kijelenthetjük, hogy az e-kereskedelem továbbra is virágzik. Ezt mutatja a webáruházak forgalmának jelentős növekedése, a növekvő kosárérték és konverziós arány, valamint a bérelhető webáruház rendszerek népszerűségének kimagasló emelkedése is. 

 

Forrás:

https://www.shoprenter.hu/blog/nagy-webaruhaz-felmeres-2020